התכנית האסטרטגית

24 אפר

הגשת הביניים של הפרויקט שנערכה ב-MIT שבקיימברידג', מסצ'וסטס, התמקדה בארבעה נושאים עיקריים: (1) התא העירוני כקנה מידה חדש לארגון ותכנון העיר; (2) אזור התעשיה כמשלב בין תעסוקה, מסחר ומגורים ומעודד החלפת רעיונות וידע; (3) הפארק משני צדי כביש 35 כטיפולוגיה נופית חדשה בהקשר של מחקר ופיתוח; (4) והאזור סביב תחנת הרכבת כמפרק המחבר בין חלקי העיר ומושך אליו תושבים ויוממים כאחד.

 

(1) התא העירוני

האם שכונה היא קנה המידה המתאים לתכנון ויישום התחדשות עירונית? כיצד ניתן להתמודד עם בעיות המאפיינות לעיתים קרובות שכונות בישראל, כגון גבולות קשיחים, מבנה אוטונומי, מרחבים פתוחים בלתי מנוצלים או קישוריות נמוכה?

על מנת לענות על אתגרים אלו, ועל הצורך בחידוש מרקמי המגורים, אנו מציעים לחשוב על העיר כמורכבת מתאים עירוניים, קטנים משכונה, המאופיינים בקישוריות טובה לסביבות סמוכות ובניצול מגוון של המרחבים הפתוחים. על מנת להבין מהו בדיוק התא העירוני, השלב הנוכחי של העבודה מתמקד בהגדרת סוגים שונים של תאים וכן ביצירת לקסיקון של התערבויות אפשריות (מבחינת פרוגרמה, פעילויות, ניהול, טיפולוגיות בינוי ועיצוב השטחים הפתוחים). 

עוד על התכנית האסטרטגית והתא העירוני ניתן למצוא כאן.

 

 

 

(2) אזור התעשיה

האם בלתי אפשרי לחיות באזור התעשיה, בעיקר לאור שינויים שחלים בשנים האחרונות בתחום והפיכת התעשייה העכשווית לנקייה יותר? אלו יתרונות יכולה להשיג העיר בעקבות חיבורה הפיסי והרעיוני לאזור התעשיה הכוללים פוטנציאל ייחודי לפיתוח עתידי?

כיום, אזור התעשיה של קרית גת מפותח על פי עקרונות מסורתיים של הפרדת שימושים, הנובעים מתוך שאיפה ליצור חיץ בין מגורים לתעשיה, ובפועל יוצרים אתרים מגודרים ונפרדים שפיתוחם אינו משפיע לטובה על העיר עצמה. למרבה המזל, תהליכי ייצור נקיים יותר פתחו את הדלת למודל חדש של אזור תעשיה, שיכול לשלב בעתיד גם מגורים, מסחר, מחקר ופיתוח, תוך יצירת אשכולות של חדשנות ועידוד החלפת רעיונות וידע. 

עוד על הרעיונות המוצעים לאזור התעשיה ניתן למצוא כאן.

 

 

(3) כביש 35 והשכונה העתידית

כיצד ניתן לאתגר את פיתוח הנוף השולט היום בישראל, המציע פתרונות אסתטיים משוכפלים שאינם קשורים למקום ולאקלים ומשמשים לעיתים קרובות כחיץ ירוק המפריד בין אזורים? כיצד ניתן להציע מודל חלופי, חסכוני במשאבים ועשיר בחוויות ובנופים טבעיים?

התוכנית שלנו שואפת לחבר את השכונות הקיימות עם השכונה העתידית המתוכננת מצפון לכביש 35 באמצעות פארק שישמש כמחבר, ולא כמכשול, ויציג טיפולוגיה חדשה של פיתוח נופי: פארק מחקר ופיתוח (R&D Park). פארק זה ימנף את ערכי הנוף הטבעיים והמקומיים תוך שיתופי פעולה עם מחקר חדשני בתחום הסביבה והחקלאות.

עוד על הרעיונות המוצעים לאזור הפארק וכביש 35 ניתן למצוא כאן.

 

 

(4) מרכז העיר ואזור הרכבת

כיצד ניתן לנצל את הפוטנציאל הגלום באזור תחנת הרכבת, הממוקם במרכז העיר בין אזור המגורים לאזור התעשיה וכולל מבני תעשיה בלתי מנוצלים? כיצד ניתן לנצל את מפרק זה על מנת לחבר בין מגורים לתעשיה, בין תושבים ליוממים, ובין העיר לנוף הטבעי?

מטרת התכנית היא ליצור חיבורים מעל לפסי הרכבת, למשוך לאזור תושבים ויוממים, לעודד פיתוח מוטה-תחבורה ציבורית וחבר את אזור המפרק למוקדים אחרים בעיקר, בדגש על המרכז העירוני ושדרות לכיש.

עוד על הרעיונות המוצעים למרכז העיר ואזור הרכבת ניתן למצוא כאן.

 

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: